Continue reading from Part II
Kautilya says,
‘जर एकजण कारस्थान करू लागला, तर गुपचूप वध करावा. 10 जण कट करू लागले, तर जाहीर फाशी द्यावी. 100 जण कट करू लागले, तर फाशी देऊन दहशत निर्माण करावी. अनुयायांना माफी देऊन दुवा घ्यावा व कारभार कोठे चुकला, याचा शोध घेऊन दुरूस्ती करावी. सुखासुखी प्रजा बंड करीत नसते. प्रजेत राजा अप्रिय असला, तर सेना त्याला वाचवीत नसते. सेनापती, सरदार कोणीतरी, त्याचा वध करतो.
प्रजेचे सर्वांगिण कल्याण हे राजाचे कर्तव्य आहे. त्यासाठी लढावे, मरावे, पड खावी, स्पर्धा करावी, वेळ पाहून उचल करावी, भेद करावा, फितुरी करावी, घात करावे, वचने द्यावी, तोडावी, मारेकरी घालावे, विषप्रयोग करावा. प्रजेच्या हितासाठी हे सारे करणे राजाचे कर्तव्य आहे. जो कर्तव्य करतो, त्याची सर्व पापे प्रजा जो दुवा देते, त्याने धुतली जातात व प्रजेच्या पुण्यांचा 1/6 मिळून स्वर्ग मिळतो. राजाला खाजगी प्रेम नसते. द्वेष नसतो. मान-अपमान नसतो. लोभ-वैर नसते. राजा हा बोकड आहे – ज्याने जिवंतपणी नाचून करमणूक करावी, दूध द्यावे, लोकर द्यावी, मरून मांस द्यावे, चमडे द्यावे, शिंग, हाडे, खूरही द्यावे. ज्यासाठी हे करायचे, तो धनगर, प्रजा आहे. हे कर्तव्य जो राजा करीत नाही, त्याचे पुण्य प्रजेत वाटले जाते व प्रजेच्या एकूण पापाचा 1/6 मिळून तो नरकात जातो. राजदंड इतका जबाबदारीचा आहे. म्हणून लोभी, लंपटाच्या हाती तो पेलतच नाही. त्याला सावध संयमी राजा लागतो.
वैयक्तिक पुण्य व धर्म आचरणाची राजाला अपेक्षा नाही. प्रजेचे धर्म, वित्त, जीवित यांचे रक्षण हे राजाचे काम आहे. राजा चारचक्षू असतो. म्हणून इंद्राला सहस्त्राक्ष म्हणतात. हजार हेर हे त्याचे हजार डोळे. हेरांनी तापसी, बैरागी, मुंडी या वेशात हिंडावे. हुजूर, दासी, न्हावी, तैलाभ्यंग करणारे ज्योतिषी, वेश्या, जुव्वारी हे चांगले हेर असतात. शत्रूच्या प्रदेशातील प्रत्येक बाब राजाला कळली पाहिजे. म्हणजे सदैव सावध राहता येते. शत्रूची बिंगे माहीत असणे हे राजाचे आद्य काम. शौर्याने लढावे, मरावे, पण मागे परतू नये, हा सैनिकाचा धर्म. लढावे, राज्य वाढवावे, पड घ्यावी, राज्य वाचवावे, काय वाटेल ते करून प्रजेचे रक्षण करावे, हा राजाचा धर्म.
राजाने नेहमी मला भूत-वेताळ वश आहेत, देवी-देवता प्रसन्न आहेत, त्यांचे दृष्टांत होतात, अशी माहिती सर्वत्र पसरावी. हेरांकरवी या कथा स्वतः पाहिलेल्या गोष्टी म्हणून प्रतिपादन कराव्या. हेरांनी आणलेल्या बातम्या कर्णपिशाचाने सांगितल्या, देवांचा दृष्टान्त होऊन त्याने सांगितल्या, असे म्हणावे.’
Translation:
‘If one begins to intrigue, one should kill secretly. If 10 people start conspiracy, they should be publicly hanged. If 100 people start conspiracy, then terror should be created by hanging them. Apologize to the followers and take the link and find out where the administration went wrong and fix it. Happy people do not rebel. If the citizens’ king is unpleasant, the army will not save him. The general (सेनापती), the Sardar (सरदार) somebody, kills him.
The overall welfare of the citizens is the duty of the king. To fight, to die, to fall, to compete, to pick up after seeing the time, to discriminate, to fituri (फितुरी), to kill, to make promises, to break, to add assassins, to use poison, it is the duty of the king to do all this for the welfare of the citizens. One who does duty, all his sins are washed away by the people who give him the blesses and he get 1/6 of the merits of the people due to which he goes to heaven after his death. A king has no private love. There is no hatred. There is no honor-humiliation. There is no greed-enmity. A king is a buck – one who dances and entertains while alive, gives milk, gives wool, dies and gives meat, hides, horns, bones, even hooves. For whom this should be done, he is Dhangar (धनगर), citizen. The king who does not perform this duty, his merit is shared among the citizens and he get 1/6 of the total sins of the citizens due to which he goes to hell after his death. Scepter is such a responsibility, therefore, it does not fall into the hands of the greedy person. He needs a careful and restrained king.
The king does not expect personal virtue and religious practice. The duty of the king is to protect the religion, finance and life of the citizens. The king is four-eyed. Hence, god Indra is called Sahastraksha (सहस्त्राक्ष). A thousand spies are his thousand eyes. The spies should go around in the guise of Taapsee (तापसी), Bairagi (बैरागी), Mundi (मुंडी). Hujoors (हुजूर), maids, barbers, astrologers, harlots, prostitutes, gambler and they are good spies. The king must know every detail of the enemy’s territory. That means he can always be careful. A king’s primary duty is to know the enemy’s lines. To fight bravely, to die, but not to turn back, is the religion of a soldier. To fight, to increase the state, to take the fall, to save the state, to protect the citizens by doing whatever one wants, this is the religion of the king.
The king should always spread the word that I am possessed by ghosts and demons, that the gods and goddesses are pleased, and that I have visions of them. Through spies should assert these stories as things he saw himself. It should be said that the news brought by the spies was told by Karnapishacha (कर्णपिशाचा), who became a vision of the gods.
Continue reading with Part IV
or goto Part I
Pingback: Qualities of Ideal King (Part IV – Blogger’s Words) – Chatrappati Blogging